استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران؛
مردم “فوق تخصص زده” شده اند/ آسیب پزشکان متخصص داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمود اسحاق حسینی افزود: طی دهه اخیر استقبال کمتری از رشته طب داخلی شده است و از همه عجیب‌تر اینکه آقایان تمایل خیلی کمتری برای ادامه تحصیل در این رشته دارند و تقریباً اغلب متقاضیان خانم‌ها هستند. البته جنبه‌های اقتصادی که در دنیا نیز حکم فرما است در میزان استقبال نقش دارد.

وی ادامه داد: دولت، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت و سایر مسئولان باید به رشته تخصصی طب داخلی و رشته تخصص زنان بیشتر توجه کنند. وقتی پایه علمی پزشکان در این رشته‌ها قوی‌تر باشد، بی شک مملکت و بیماران منفعت بیشتری خواهند برد.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: یک متخصص خوب در رشته طب داخلی، می‌تواند بیمار را به تشخیص سریع، دقیق و درمان آسان‌تر و کم هزینه تر برساند. سیاستگذاران کشور به ویژه وزارت بهداشت باید برنامه ریزی خود را برای حمایت و تقویت رشته تخصص طب داخلی بهبود ببخشند.

وی افزود: حقوق و دستمزد مناسب می‌تواند بخشی از علل مهم در گرایش افراد به این رشته باشد. اگر چه تلاش‌هایی شده ولی هنوز مطلوب نیست. اگر از رزیدنت‌هایی که مشغول تحصیل در مراکز درمانی کشور هستند، حمایت مادی و معنوی بیشتری شود، بی شک نتایج آن مشهود تر و مؤثرتر خواهد بود.

اسحاق حسینی گفت: امروزه اغلب مردم به دنبال درمان مشکلات خود، مراجعه به پزشکان فلوشیپ و فوق تخصص رشته‌های مختلف را ترجیح می‌دهند. مسئولان باید پاسخ دهند که چرا مردم “فوق تخصص زده” شده اند.

وی افزود: به طور اصولی باید ابتدا پزشک عمومی سپس متخصص، بیمار را ویزیت کند و در صورت نیاز به فوق تخصص یا فلوشیپ مربوطه ارجاع شود. متأسفانه نظام ارجاع درست اجرا نمی‌شود و حتی برخی مردم برای یک سرماخوردگی ساده به پزشک فوق تخصص مراجعه می‌کنند. چون پزشک فوق تخصص در دسترس و سهل الوصول است و متأسفانه جایگاه پزشک عمومی و پزشک خانواده در نظام ارجاع تعریف نشده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: نباید متخصص را از ارائه خدمات آندوسکوپی و رکتوسکوپی به مردم محروم کرد، بلکه باید آنان این مهارت‌ها را داشته باشند و در هر نقطه از کشور که این امکان برای ارائه خدمت به بیماران و هموطنان وجود دارد، باید موانع برداشته شود. البته سازمان‌های بیمه گر هم ردپایی در این مسیر دارند که انجام آندوسکوپی و رکتوسکوپی را برای پزشکان متخصص داخلی محدود کرده و تحت پوشش بیمه‌ای ندارند تا بدین شکل شاید هزینه‌های آنان کاهش یابد.

وی افزود: اگر جایگاه پزشکان حفظ شود و متولی درست داشته باشند نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. چون سیستم ارجاع در کشور صحیح اجرا نمی‌شود و تعرفه‌ها واقعی نیست، پیامدهای خوبی پیش بینی نمی‌شود. الان تعرفه متخصص در کشور حدود ۳۰ هزار تومان معادل تقریبی یک دلار است که موجب خجالت و تأسف خواهد بود. شاید اگر کمی بیشتر به همین نکات توجه شود، جایگاه تخصصی طب داخلی به عظمت سه چهار دهه قبل خود باز خواهد گشت.

اسحاق حسینی گفت: آموزش‌های پزشکی در دنیا گران‌ترین نوع آموزش است؛ دانشکده‌های پزشکی مخارج سنگینی را به خاطر بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تحت پوشش خود متحمل می‌شوند. با وجود چنین شرایطی، حیف است که این نیروهای پزشکی و تخصصی به دلایل مادی و برقرار نشدن برخورد عادلانه، مهاجرت کرده و یا ترک کار کنند یا درخواست رفتن به خارج از کشور داشته باشند.

وی افزود: تقاضا و درخواست سه هزار پزشک برای مهاجرت به کشورهای خارجی و حتی ممالک همسایه طی سالیان اخیر تأسف بار است. سرمایه گذاری روی این نیروهای ارزشمند آموزش دیده از کسب درآمد و سرمایه گذاری در زمینه نفت نیز گرانبهاتر است. باید سعی کنیم این نیروها را حفظ کنیم، چون به آینده نظام سلامت کشور آسیب خواهد زد.