فوق تخصص شبکیه تاکید کرد؛
عارضه نابینایی در نوزادان نارس/ زمان معاینه چشم نوزاد

به گزارش خبرگزاری مهر، همایون نیک خواه، با اعلام اینکه پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی ایران از ۲۵ تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، گفت: برنامه اول ما که به دژنرسانس وابسته به سن شبکیه می‌پردازد روز چهارشنبه در سالن شماره ۳ مرکز همایش‌های رازی و به مدت یک ساعت برگزار می‌شود. موضوع سخنرانی اول درمان‌هایی است که به تازگی برای نوع مرطوب دژنرسانس وابسته به سن شبکیه موجود شده است و یا در مراحل انتهایی آزمایش‌های بالینی است.

وی، هدف از این درمان‌های جدید را استفاده از داروهایی نام برد که از یک طرف تأثیر قوی‌تری نسبت به درمان‌های قبلی داشته باشند و از سوی دیگر طول اثر بیشتری داشته باشند و لذا مثل قبل لازم نباشد ماهیانه تزریق داخل چشم برای این بیماران انجام دهیم.

نیک خواه، عنوان سخنرانی دوم در این برنامه یک ساعته را درمان‌های جدیدی نام برد که به زودی برای نوع خشک دژنرسانس وابسته به سن شبکیه در اختیار قرار می‌گیرند و افزود: همانطور که می‌دانید ما در حال حاضر درمان مؤثری برای نوع خشک دژنرسانس شبکیه در اختیار نداریم ولی مطالعاتی در این باره در حال انجام است و در سخنرانی دوم در مورد این درمان‌ها صحبت خواهد شد که امیدواریم این مباحث مورد استقبال همکاران چشم پزشک قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه دیگری که من مسئول آن هستم آپدیت در مورد بیماری‌های شبکیه اطفال است. این برنامه روز پنجشنبه در سالن شماره ۳ برگزار می‌شود. دو سخنرانی در این قسمت ارائه می‌شود. سخنرانی اول در مورد درمان‌های تازه در رتینوپاتی نارسی هست و سخنرانی دوم درباره برخورد با کودکی است که به علت لوکوکوریا به چشم پزشک مراجعه می‌کند.

این متخصص چشم پزشکی افزود: همانطور که می‌دانیم رتینوپاتی نارسی یک علت قابل پیشگیری نابینایی در کودکان است و از آنجا که قابل پیشگیری است، خیلی مورد اهمیت است و در این برنامه یک ساعته در مورد این موضوع به بحث و بررسی خواهیم نشست.

نیک خواه از رتینوپاتی نارسی به عنوان یکی از موضوعات مهم مبتلا به چشم پزشکان شبکیه نام برد و گفت: در مطالعه‌ای که بر روی رتینوپاتی نارسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد و نتایج آن در سال ۲۰۱۹ چاپ شد، تاکید کردیم همه نوزادانی که موقع تولد سن ۳۴ هفته و کمتر دارند و یا وزن آنها از ۲ هزار گرم کمتر است، حتماً باید در ۴ هفتگی بعد از تولد، توسط چشم پزشک ترجیحاً، متخصص شبکیه معاینه شوند و در این مطالعه نشان داده شد انجام این معاینات برای پیشگیری از عوارض ناخواسته رتینوپاتی پره ماچوریتی که می‌تواند منجر به نابینایی کودک شود، بسیار مهم است.

این فوق تخصص شبکیه ادامه داد: متأسفانه رتینوپاتی نارسی در مراحل ابتدایی هیچ علامتی ندارد و برای اینکه بتوانیم از نابینایی ناشی از آن پیشگیری کنیم هیچ چاره‌ای جز معاینات منظم و به موقع نوزاد نارس نداریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: مطالعه دیگری که اخیراً در سال ۲۰۲۲ توسط من و همکارانم چاپ شد در مورد نوع غیر پرو لیفراتیو دیابتیک رتینوپاتی و امکان تغییر نگرش ما به بیماران دچار این فرم از دیابتیک رتینوپاتی است. در این مطالعه ما در مورد مزایای درمان زودرس دیابتیک رتینوپاتی در فاز غیر پرولیفراتیو و معایب احتمالی ان بحث کرده و به اهمیت غربالگری و معاینات مرتب شبکیه در بیماران مبتلا به دیابت تاکید کرده ایم.