محققان می گویند؛
فواید دگزامتازون در بهبود کووید ۱۹ بیش از مضرات آن است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، محققان در این مطالعه بررسی کردند که آیا این افراد عوارض شدید ناشی از عوارض جانبی درمان استروئیدی را تجربه می کنند یا خیر.

دگزامتازون، استروئیدی است که پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به التهاب ریه از آن استفاده می‌کنند.

نتایج نشان داد افرادی که تحت درمان با دگزامتازون قرار گرفتند، ۵۶ درصد با خطر کمتر مرگ و میر یا بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه به دلیل کووید ۱۹ روبرو بودند.

با ظهور پاندمی کووید ۱۹ در سراسر جهان، پزشکان و محققان برای یافتن درمان‌های مؤثر برای عوارض تهدیدکننده جان بیماران کرونایی تلاش کردند. تجربه بالینی اولیه نشان داد که تجویز استروئیدهای قدرتمند نتایج را در افراد مبتلا به کووید ۱۹ که به اکسیژن یا تهویه مکانیکی نیاز دارند، بهبود می بخشد.

با این حال، استروئیدها دارای عوارض جانبی نامطلوبی از جمله افزایش سطح گلوکز خون هستند. در افراد با و بدون سابقه دیابت، این دارو می تواند منجر به عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت، مانند افزایش خطر عفونت یا عدم تعادل متابولیک شود.

دکتر «ویکتوریا سالم»، محقق اصلی این مطالعه، می گوید: «در حال حاضر دگزامتازون مراقبت استاندارد در بیماران بستری شده مبتلا به کووید ۱۹ است که به اکسیژن نیاز دارند؛ ما در این مطالعه، بیش از ۲۰۰۰ بیمار بستری شده کرونایی را در بیمارستان لندن خود بررسی کردیم.»

وی در ادامه افزود: «از قبل مشخص شده است که دیابت یک عامل خطر برای ابتلا به کووید شدید است. از آنجایی که دگزامتازون قند خون را بالا می برد، نگران بودیم که دگزامتازون یک شمشیر دولبه برای بیماران مبتلا به دیابت باشد، اما در واقع، به همان اندازه موثر هم بود.»

نتایج نشان داد از بین بیمارانی که برای کووید با دگزامتازون درمان شده‌اند، ۱۹ درصد دچار هیپرگلیسمی (قند خون بالا) شدند که نیاز به درمان اضافی داشتند.

کارشناسان متابولیک به این نتیجه رسیدند که دریافت دگزامتازون باعث افزایش مرگ و میر یا بستری شدن در ICU در افراد مبتلا به کووید -۱۹ شدید نمی شود.

همچنین دیابت ناشی از دگزامتازون اغلب با قطع درمان برطرف می شود.