در گفتگو با مهر عنوان شد؛
انجام ۱۶ عمل پیوند کلیه برای بیماران اردبیل

محمد صادق جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با فروکش کردن طغیان کرونا روند پیوند کلیه را نیز آغاز می‌کنیم.

وی از عضویت چهار هزار و ۶۰۰ بیمار کلیوی از بدو تأسیس در این مرکز خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۶۴ نفر از اعضای این مرکز دیالیز می‌شوند که یارانه دولتی برای هزینه سالانه هر بیمار دیالیزی ۱۴۴ میلیون تومان است.

جمالی به برنامه‌های پیشگیرانه و غربالگری این مرکز در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: این اقدام در دو سال اخیر به دلیل کرونا به تعویق افتاده و متأسفانه تعداد بیماران کلیوی روز به روز در استان بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: قبل از کرونا سالانه ۶۰ پیوند برای بیماران استان انجام می‌شد که در حال حاضر نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، روند پیوند را با فروکش کردن کرونا آغاز می‌کنیم.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان اردبیل با اشاره به فعالیت‌های این انجمن در انسجام بخشی به ارتباطات بین بخشی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، حمایتی و خدماتی تصریح کرد: در راستای جذب کمک‌ها به بیماران کلیوی استان اردبیل علاوه بر روند عادی و تأثیر بیماری کرونا نیازی به آگاه‌سازی آموزش و پیشگیری از ابتلاء توسط دستگاه‌های مسئول را محسوس است.

وی با بیان اینکه انجمن در حد وسع و توان به وظیفه خود عمل می‌کند، تشکیل جلسات با مسئولان بهداشت و درمان در راستای پیش‌بینی و نیازسنجی واقعی برای تأمین دستگاه‌های دیالیز و ایجاد و تجهیز مراکز دیالیز در سطح استان در راستای ایجاد تسهیلات و امور دیالیزی و پیوند را از اقدامات اصلی این انجمن در سال جاری در اردبیل اعلام کرد.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان اردبیل با اشاره به اینکه تکمیل تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سیستم‌های مالی و اداری به منظور شفافیت هزینه‌ها و درآمدها تحت شبکه کشوری با انجمن مرکز در ارتباط است، گفت: نظارت و پشتیبانی و فعال سازی خدمات با تکمیل تجهیزات درمانگاه داروخانه و دندانپزشکی شفا وابسته به انجمن بالاترین فروش کالا و خدمات را از بدو تأسیس تاکنون در حمایت از بیماران انجام داده و در پشتیبانی هزینه‌های بیماران تأثیر بسزایی داشته است.

جمالی پرداخت کمک هزینه‌های دارو و درمان، آزمایشات تشخیص طبی، کمک هزینه مسکن، تحصیل، خرید گوشی و لوازم خانگی و تأمین بسته‌های مواد غذایی را از دیگر اقدامات این انجمن اعلام کرد و افزود: کمک هزینه پیوند کلیه، حقوق مستمری ایاب و ذهاب بیماران دیالیز و اعزام به بیمارستان و تأمین هزینه‌های مربوطه بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال در این انجمن انجام شده است.

وی به نظارت و بازدید از عملکرد دفاتر نمایندگی‌های شهرستان‌ها و تخصیص اعتبارات حمایتی برای ایجاد هماهنگی‌های لازم در کمک به بیماران شهرستانی را یادآور شد و بیان کرد: به صورت دوره‌ای تهیه بسته‌های مواد غذایی و بهداشتی به صورت خرید با رعایت صلاح و صرفه انجمن به کمترین قیمت ممکن انجام شده که حداقل اقلام توزیع ماهانه به طور میانگین ۶ میلیون ریال برای هر بیمار تحت پوشش انجام شده است.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان اردبیل ادامه داد: به رغم تعطیلی بخش پیوند بیمارستان‌ها به دلیل طغیان بیماری کرونا انجمن اردبیل توانست ۱۶ مورد پیوند کلیه در بیمارستان‌های تهران انجام دهد و در این میان بررسی مجدد پرونده‌های بیماران تحت پوشش و بیماران جدید برای تصویب به نوع و سطح خدمات حمایتی ارائه شده است.

جمالی شناسایی و جذب کمک‌های خیرین در استان و سایر شهرستان‌ها و افزایش مبلغ آبونمان ماهانه خیرین برای کنترل هزینه‌ها به دلیل تورم و افزایش نرخ خدمات طبی آزمایشگاهی را یادآور شد و اظهار کرد: فعال سازی واحد مشاوره رایگان با حضور پزشکان و متخصصان خیر امور مشاوره بیماران انجام شده و تاکنون جلسات بسیار مؤثری در راستای حل مشکلات این بیماران برگزار شده است.

وی از نشست با سرپرستان بانک‌های استان برای رایزنی تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه به بیماران خبر داد و خاطرنشان کرد: در این زمینه موفق شدیم برای ۱۳۵ نفر از بیماران در یک سال گذشته بالغ بر ۷ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنیم.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان اردبیل از کسب رتبه اول انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در کشور در شاخص‌های ارزیابی عملکرد فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرا شده خبر داد و گفت: وام ویژه بیماران کلیوی در استان به مبلغ ۱۴ میلیارد ریال از طریق دانشگاه علوم پزشکی به صورت وام قرض‌الحسنه در شرف پرداخت است.