معاون درمان وزارت بهداشت؛
مادران باردار از برنامه واکسیناسیون کرونا عقب مانده اند

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم جان بابایی، در حاشیه پنجاهمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، اظهار داشت: حتماً نیاز است که همه کمک کنند تا پوشش واکسیناسیون در مادران باردار افزایش یابد و به هدف بالای ۸۰ درصد و حتی به ۱۰۰ درصد هم برسد چون متأسفانه تعداد قابل توجهی از آنها را به خاطر ابتلاء به کووید ۱۹ از دست دادیم که ضایعه‌ای غیرقابل جبران است.

وی افزود: تقاضای ما این است که این گروه هدف، با سرعت بالا، واکسینه شوند و پویش واکسیناسیون مادران باردار را به زودی راه اندازی می‌کنیم تا با رویکرد اقناعی و آگاهی بخشی به این گروه هدف و همچنین ارائه آموزش به نیروهای بهداشتی و درمانی، بتوانیم عقب ماندگی‌های واکسیناسیون مادران باردار را جبران کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه واکسن‌های معتبر، مطمئن و بی خطری برای واکسیناسیون مادران باردار در کشور در دسترس است و امیدواریم که به سرعت واکسیناسیون این گروه انجام شود.

جان بابایی خاطرنشان کرد: در جلسه کمیته علمی کشوری کرونا مسائل مربوط به ارتقای استانداردهای بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوع دیگری که مطرح شد و تا فردا، نظرات کمیته علمی به صورت رسمی اعلام می‌شود، مربوط به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اتفاقاتی که در بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در کشورهای منطقه و اروپایی رخ داد، اگر بازگشایی مدارس مدیریت شده نباشد و همه دانش آموزان در مدتی مشخص سر کلاس حضور داشته باشند، قطعاً نگرانی ایجاد می‌کند. باید از فرصت بازگشایی مدارس استفاده مطلوب کنیم. مدرسه می‌تواند محلی برای آموزش واکسیناسیون خانواده‌ها و دانش آموزان باشد و حتماً باید در مدارس، سیستم رصد داشته باشیم تا اگر شروع بیماری در مدارس باعث ایجاد نگرانی در جامعه شود، بلافاصله موارد شناسایی شود و منجر به تعطیلی همه مدارس نشود و تبعات زیادی به همراه نداشته و بی اعتمادی در بین مردم ایجاد نکرده باشد.

رئیس کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی باید معقول، منطقی و با رصد تمام شرایط خانواده‌ها و دانش آموزان باشد. در هفته‌های قبل، موضوع بازگشایی مدارس در کمیته علمی مطرح و گزارش آن به همراه قواعد و استانداردهای بازگشایی، رسماً به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است. معاونت بهداشت وزارت بهداشت جلسات متعددی با وزارت آموزش و پرورش در خصوص پروتکل‌های بازگشایی مدارس داشته است اما کمیته علمی کشوری کرونا، نگرانی‌ها را از نظر مطالعات و تجارب بین المللی بیان و در گزارشی به ستاد ملی مقابله با کرونا، ارائه می‌کند.

وی عنوان کرد: موضوع بازگشایی مدارس در ستاد ملی مقابله با کرونا با در نظر گرفتن همه ابعاد و جوانب اتخاذ می‌شود. در کمیته علمی، صرفاً بحث‌های کارشناسی و بررسی مطالعات و تجارب بین المللی مطرح می‌شود اما تصمیم ستاد ملی، جمع جوانب همه مسائل اجتماعی و سیاسی است و اگر تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شده، اعضای ستاد ملی همه جوانب را در نظر گرفته و بعد تصمیم گرفته اند اما بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی باید گام به گام باشد و هر گامی که بر می‌داریم باید ارزیابی شود که چقدر بار بیماری کرونا اضافه شده یا اگر اضافه نشده گام بعدی را برداریم.

جان بابایی یادآور شد: قطعاً در استان‌هایی که پوشش واکسیناسیون بیشتر است، میزان ابتلاء به کووید ۱۹ کمتر است. گیلان بالاترین میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در کشور را دارد اما در برخی استان‌ها این پوشش کمتر بوده است. در اروپا کشورهایی مانند آلمان، اتریش و هلند که الان دچار مشکلات جدی شده اند، اکثریت موارد فوتی آنها، افراد غیر واکسینه هستند و باید از این تجارب، به خوبی استفاده کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در مدیریت کرونا، مهم‌ترین موضوع، واکسیناسیون است. در چند ماه اخیر سرعت بسیار خوبی در واکسیناسیون گروه هدف داشته ایم و از کشورهایی بودیم که عقب ماندگی‌های گذشته در واکسیناسیون عمومی به سرعت جبران شد. متأسفانه هنوز درصدی از جمعیت گروه هدف، واکسن کرونا را تزریق نکرده اند و با رویکرد اقناعی، تقاضای ما این است که این افراد حتماً به سرعت واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی افزود: متأسفانه در کشورهای اروپایی از جمله آلمان، اتریش، هلند و روسیه، افراد واکسینه نشده به سرعت به کرونا مبتلا می‌شوند. دیروز در روسیه، بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ مورد فوت بیمار کرونایی ثبت شده و تقریباً اکثر قریب به اتفاق این افراد، واکسن تزریق نکرده بودند بنابراین خواهش ما همراهی بیشتر افراد واکسن نزده است چون سرعت واکسیناسیون در حال حاضر کمی کاهش یافته است.

رئیس کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: افراد بالای ۶۰ سال با توجه به گذشت زمان از تزریق دُز دوم، لازم است که برای تزریق دُز سوم اقدام کنند چون ضروری است که ایمنی بدن این افراد را در سطح بالا نگه داریم. در ایران میزان بستری و فوت بیماران کووید ۱۹ کاهش یافته و لازم است که همه جمعیت گروه هدف، واکسن کرونا را تزریق کنند.

جان بابایی یادآور شد: هنوز گرفتاری‌های خوشه‌ای در برخی نقاط کشور از نظر ابتلاء به کرونا داریم. استان‌هایی که در آنها مشاغل فصلی و برداشت محصولاتی مانند پسته در دامغان یا زعفران در مناطق مختلف رواج دارد، بسیاری از کارگرها از شهرها و استان‌های مجاور ممکن است که در چند شهر، دورهم جمع شوند. باید خیلی مراعات شود که ابتلای خوشه‌ای و منطقه‌ای رخ ندهد چون تجربه ثابت کرده که کرونا با ابتلای خوشه‌ای شروع می‌شود و شهرهای اطراف را درگیر کرده و گسترش پیدا می‌کند.