معاون درمان وزارت بهداشت؛
۷ خدمت درمان ناباروری در کشور پوشش بیمه‌ای ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم جان بابایی در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره بیمه درمان ناباروری افزود: پس از کرونا، مسئله ناباروری جزو نخستین مشکلات جدی حوزه سلامت است.

وی ادامه داد: برخی استان‌ها از جهت رشد جمعیت، شرایط نگران کننده دارند البته بخشی از این به ناباروری مربوط است و بخش بیشتر آن تمایل نداشتن و یا تأخیر در ازدواج و فرزندآوری است.

جان بابایی با اشاره به اینکه استانداردهای بیمه‌ای خدمات ناباروری تدوین شده است، گفت: ۱۵ درصد خدمت ناباروری که در دنیا به آن سیکل خدمت می‌گویند در کشور ما پوشش بیمه‌ای ندارد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: به طور میانگین در جامعه ایران با جمعیت حدود ۸۰ میلیونی، حدود ۸۰ هزار سیکل خدمت ناباروری داریم یعنی ۷ خدمت داریم که شامل آن ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: ردیف بودجه‌ای برای این ۷ خدمت تعریف شده، اما ردیف بودجه‌ای آن ناپایدار است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پارسال ۱۲۰ میلیارد تومان خدمات ناباروری توسط وزارت بهداشت هزینه شد، افزود: اخیراً ۱۲۰ میلیارد کمک شده است.

جان بابایی با اشاره به اینکه امسال حدود ۳۴۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه‌ای قرار دادند، اضافه کرد: مشکل این است که ۷ خدمت که شامل ۱۵ درصد خدمات کل ناباروری است، پوشش بیمه‌ای ندارد.

وی افزود: ردیف پایدار بودجه‌ای باید باشد تا فروشندگان خدمت بدون نگرانی به مردم خدمت دهند. همچنین اکنون بیمه‌های تکمیلی این خدمات را پوشش نمی‌دهند و بیمه تکمیلی هم باید برای این موضوع پای کار بیاید.