معاون علوم پزشکی جهرم مطرح کرد؛
ثبت ۴۲۱ مورد ابتلا به سالک در شهرستان جهرم

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجعفر محبی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع بالای بیماری سالک در جهرم، گفت: جهرم جز شهرهای درگیر بیماری سالک است. وی با اشاره به اینکه همزمان با فصول گرم، آمار مبتلایان به این بیماری بالا می‌رود، افزود: سال گذشته ۴۲۱ نفر مبتلای قطعی به این ضایعه پوستی از مناطق مختلف شهرستان جهرم به درمانگاه‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم خاطرنشان کرد: شهرک انقلاب، شهرک سحرخیز، ایثارگران، فرهنگ شهر و زیبا شهر مناطقی از جهرم هستند که بیشترین موارد سالک مشاهده شده است.

دکتر محبی گفت: سگ‌های ولگرد، جونده‌های آلوده، نخاله‌های ساختمانی، زباله‌های رهاشده، کودهای حیوانی و…. بیشترین علل شیوع آن است.

وی با اشاره به اینکه سالک جزو بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود، بیان کرد: علت این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل است.

به گفته محبی، چنانچه فردی دچار ضایعه پوستی بخصوص در قسمت‌های نپوشیده شود و با گذشت ۱۰ روز متوالی این ضایعه برطرف نشد، سریعاً باید به نزدیکترین پایگاه‌های بهداشتی شهری و روستای مراجعه کند.

وی عنوان کرد: عدم رهاسازی فاضلاب خانگی در خیابان و معابر به منظور جلوگیری از تخم گذاری پشه‌ها، رعایت بهداشت عمومی، مدیریت نخاله‌های ساختمانی و جمع آوری مرتب فضولات حیوانی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه به شمار می‌رود و استفاده از توری‌های آغشته به سموم و رعایت بهداشت به ویژه در فصول گرم سال ضروری است.