معاون وزیر بهداشت؛
افراد واکسینه شده هم اومیکرون می گیرند

به گزارش خبرگزاری مهر، یونس پناهی تاکید کرد: ویروس کرونا با گذشت زمان دچار تغییراتی از نوع جهش می‌شود که می‌تواند عامل افزایش بیماری زایی و بقای این ویروس شود.

وی افزود: در این دو سال کرونا جهش‌های مختلفی کرده که آخرینِ آنها دلتا بود. سپس اومیکرون در آفریقای جنوبی شیوع پیدا کرد و از آنجا به کشورهای اروپایی سرایت کرد و اکنون حدود ۸۴ کشور درگیر سویه اومیکرون هستند.

پناهی ادامه داد: وزارت بهداشت از ابتدای شیوع آن در حال رصد بود و با توجه به اینکه اومیکرون رشد چشمگیری دارد، بنابراین انتظار می‌رفت که این سویه وارد کشور شود.

معاون وزیر بهداشت، در مقایسه علائم بالینی بیماران مبتلا به کرونا، گفت: مبتلایان کرونا با سویه‌های مختلف، بیشتر درگیری ریه همراه تب، گلو درد و سرفه داشتند، اما در اومیکرون درگیری ریه از بقیه سویه‌ها کمتر است.

وی افزود: تحقیقات مختلف نشان می‌دهد زدن ماسک در پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون مهم‌ترین عامل است و همزمان با این عمل، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ضرورت دارد.

پناهی با عنوان این مطلب که افراد واکسینه شده نیز احتمالاً درگیر اومیکرون می‌شوند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که همه اقشار جامعه اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، در معرض ابتلاء به قرار دارند. البته میزان مرگ و میر و بستری در افرادی که واکسینه شده اند، خیلی کمتر است.