به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی گویا، در خصوص نوع واکسن در نظر گرفته شده برای مادران باردار و دوز یادآور کادر بهداشت و درمان با بیان اینکه کمیته فنی واکسیناسیون کشور از برجسته‌ترین اساتید تشکیل شده است و در مورد اینکه چه نوع واکسنی برای کدام گروه سنی استفاده شود، تصمیم گیری می‌کند، اظهار کرد: این تصمیم مبتنی بر شواهد علمی و موجودی واکسن در کشور اخذ شده و تحت تأثیر هیچ عاملی قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به واکسیناسیون زنان باردار با واکسن سینوفارم، بیان کرد: از مدت‌ها پیش با حضور اعضای کمیته بارداری و زایمان وزارت بهداشت جلسات متعددی تشکیل شده و استفاده از واکسن سینوفارم برای خانم‌های باردار مورد تأیید قرار گرفت و سازمان غذا و دارو هم تاییدیه داده است.

ایجاد تردید در استفاده از واکسن برای زنان باردار اصلاً کار درستی نیست

گویا ادامه داد: بنابراین ایجاد تردید در استفاده از این واکسن اصلاً کار درستی نیست و سبب نگرانی خانم‌های باردار و خانواده‌هایشان می‌شود، این در حالی است که بررسی‌های کامل صورت گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تعجب می‌کنم از اظهار نظرهایی که در رسانه‌های مختلف و بدون ملاحظه مطرح می‌شود، گفت: طرح چنین موضوعاتی، پیامدهای خوشی نخواهد داشت.

وی در ادامه به نوع واکسن در نظر گرفته شده برای دوز بوستر کادر بهداشت و درمان اشاره و بیان کرد: درباره نوع واکسن یادآور کادر بهداشت و درمان مدت‌های مدیدی بحث شده است و آنها می‌توانند از انواع مختلف واکسن‌هایی که در کشور موجود است به عنوان دُز بوستر استفاده کنند.

نوع مناسب را برای دوز بوستر انتخاب کردیم

گویا با ذکر این نکته که از بین واکسن‌های موجود در کشور، نوع مناسب را برای دوز بوستر انتخاب کردیم، توضیح داد: کادر بهداشت و درمان می‌توانند از واکسن آسترازنکا و یا پاستوکووک برای دوز بوستر استفاده کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: از برخی افراد که اظهارنظرهای متعددی می‌کنند خواهش می‌کنم در نظرات کمیته علمی که به وزارت بهداشت اعلام می‌شود و وزارتخانه آنها را عیناً مورد استفاده قرار داده و بر مبنای آن تصمیم می‌گیرد، تردید ایجاد نکنند.

وی در پایان گفت: ایجاد تردید جز اینکه باعث شود مردم اعتماد خود را به این تصمیمات از دست دهند هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و قطعاً به ضرر ملت خواهد بود.